اخبار پژوهشی

خصوصیات دانش آموزان از نظر سنی با توجه به نظام آموزشی3-3-6

  دوره دوم دبیرستان: 15 تا 18 سالگیخصوصیات بدنی1. رشد بدنی غالب شاگردان کامل می شود و، در نهایت، همه به بلوغ می رسند. اگر چه تقریباً همه دخترها به حداکثر میزان قد خود می رسند، رشد قد بعضی از پسرها احتمالاً تا بعد از دیپلم نیز ادامه می یابد. تنوع فوق العاده ای در قد و وزن و سرعت رشد افراد دیده می شود.به نظر می رسد که پسرهای دیررس، در انطباق با این وضع با مشکلات قابل ملاحظه ای رو به رویند، به خصوص این که در هماهنگی های بدنی آنها نیز تأخیر ایجاد می شود. همان طور که در مورد شاگردان دوره اول دبیرستان گفته شد، برای ارضای نیاز این پسرها به توجه، آنها را به راههای غیر ورزشی تشویق کنید.2. تغییرات بدنی ناشی از بلوغ موجب می شود که نوجوانان دوره دوم دبیرستان شبیه بزرگسالان شوند. تشخیص این که تغییرات چندانی در رشد بدنی پیش نخواهد آمد، احتمالاً به خود آگاهی نوجوانان می افزاید.چون دانش آموزان دبیرستان اهمیت زیادی به ظاهر خود می دهند، تمایل شدید آنها به آرایش کردن می تواند باعث آشفتگی هایی در کلاس شود، مگر این که انجام آن را به زمان و مکان خاصی محدود کنید. در بعضی از موارد، مشکل خاص یکی از افراد (مثلاً برجستگی گوشها) ممکن است او را به این توهم پارانوییدی دچار کند که همه به او خیره شده اند یا به اومی خندند. اگر دانش آموزی را می شناسید که نگران نقص عضو اصلاح پذیر خود است، می توانید با معرفی وی به پزشک به امکان معالجه این نقص کمک کنید.3. بلوغ جنسی حاصل می شود و به تغییراتی در غدد و عدم تعادل منجر می شود. بر اساس تحقیقات کینزی(1948)، کشش جنسی پسران در شانزده هفده سالگی به اوج خود میرسد.کشش جنسی شدید و فرصتهای بسیار کم برای ارضای آن، از عوامل نگرانی بسیاری از جوانان است. تغییرات غددی، اغلب، به نشانه های بدنی مانند جوش صورت منجر می شود، که غالباً به کمک رژیم غذایی مناسب و معالجات پزشکی خاص قابل درمان است. اولیای مدرسه احتمالاً می توانند شاگردانی را که بیش از حد نگران این تغییرات اند، به پزشک معرفی کنند.خصوصیات اجتماعی 1. گروه همسالان بر زندگی دانش آموزان حکمفرمایی دارد و تضاد بین مقررات گروه همسالان و بزرگسالان دائماً افزایش می یابد. برای انطباق و هماهنگی با گروه همسالان، فشار زیادی بر نوجوانان وارد می شود.2. دخترها هنوز هم از نظر اجتماعی رشد یافته تر از پسرهای همسن خود هستند و سعی دارند با دیگران دوستی کنند. تعداد دوستان صمیمی دختران چندتایی بیش نیست و پسران دوستان بیشتری دارند که فاقد صمیمیتی نظیر دختران هستند. پسزها و دخترها به دلیل رقابت در انجام تکالیف مدرسه، هیچ گاه نمی توانند به دوستان خود کاملاً اعتماد کنند.برای به حداقل رساندن رقابتهای نادرست بین افراد هر جنس، می توانید از مقایسه آنها در جمع خودداری کنید.خصوصیات عاطفی1. طغیان نوجوانان بیانگر تغییر و تبدیل آنها از کودکی به بزرگسالی است.در جوامع ابتدائی، وقتی پسری از عهده آزمایشها و مهارتهای خاصی برآمد، مرد شناخته می شود. ولی اگر در جامعه ای چنین استانداردهای مشخصی نباشد، نوجوانان باید تسلیم فرایند آشفته کوشش و خطا بشوند تا به همسالان، والدین و خودشان ثابت کنند که بزرگ شده اند. برای مثال، نوجوانان (مخصوصا پسران) برای نشان دادن رشد خود غالباً احساس می کنند که با اقتدار بزرگسالان باید به مقابله برخیزند. شما، در مقام معلم دبیرستان، در موقعیت اقتدار قرار دارید و از این رو، هدف طغیان و دشمنی نوجوانان قرار خواهید گرفت.احتمالاً بهترین راه مواجه با طغیان نوجوانان این است که اولاً، بکوشیم آن را درک کنیم،و ثانیاً همه تلاشمان را به کار بریم تا شاگردان در درس ما معلومات کافی کسب کنند.2. غالب نوجوانان، به دلیل افزایش حس استقلال، با والدین خود در تضاد دایمی هستند. این نوجوانان، احتمالاً برای همدردی و مشورت به شما مراجعه می کنند.نوجوان سردرگم و حیران است. در بسیاری از موارد، به علت احتیاجات بدنی به والدین خود وابسته است و چون همیشه از وی نگهداری کرده اند، خود را مدیون آنها می داند. در عین حال، برای این که بزرگسال مستقلی باشد، مجبور است از والدین خود جدا شود، و از این رو، اختلافات خانوادگی اجتناب ناپذیر می شود. وقتی این جدایی پیش می آید، نوجوان ممکن است احساس گناه کند، در نتیجه شکاف بین او و والدینش بیشتر می شود.دانش آموزی که از چنین مسائلی رنج می برد، احتمالاً به محرم رازی نیاز دارد و از این رو، ممکن است از شما بخواهد که نقش شنونده ای را که با او همدردی می کند بازی کنید.خصوصیات ذهنی 1. نوجوانان این سن از حداکثر کارایی هوشی برخوردارند، اما دانش و توانایی آنها در به کار بردن آنچه می دانند، به علت فقدان تجربه، محدود است.چون یادگیری بسیاری از موضاعات تنها از طریق تجربه است، دانش آموزان احتمالاً در فهمیدن مفاهیم انتزاعی همچنان اشکالاتی خواهند داشت و ممکن است در درک کامل جنبه های عاطفی داستانها، نمایشنامه ها و شعر توانایی لازم را نداشته باشند. مانند دوره اول دبیرستان، برای تعیین عمق درک دانش آموزان، گفتگو و امتحان غیر رسمی لازم است تا نحوه تفهیم و تفاهم با آنها برای شما مشخص شود.2. وقتی دانش آموزان تشخیص دهند با توجه به مسائل اخلاقی، سیاسی و مذهبی به یک "فلسفه زندگی" نیاز دارند، ممکن است احساس خطر کنند، ولی در عین حال این خود برای بحث های هدایت شده بهترین فرصت را فراهم می کند.              والسلام  

مراحل ساخت اولین قرص تسویه آب

  

چه خبر از پروژه حشره دورکن

  

حضور در نخستین اجلاس اقتصاد زیستی